قبل از خرید ، مطمئن شوید
پالونی یکی از قطعات مهم و تاثیرگذار در سیستم تعلیق و شاسی خودرو است. که در خودروهایی مانند پراید وظیفه نگهداری برخی از اجزاء و انتقال نیروی ضربه از چرخها به شاسی را بر عهده دارد. ترک خوردگی یا شکستگی پالونی پراید میتواند منجر به مشکلات جدی در هندلینگ، ایمنی، و حتی استهلاک سایر قطعات شود. در این مقاله، متخصصان کارشناسی برومند به ترک پالونی و ارزش خرید خودرو با ترک پالونی نشانهها و عواقب احتمالی آن خواهند پرداخت.
در خودروهای سبک مانند پراید، پالونی گاهی با نامهای پایه کمک جلو یا محل اتصال رام به بدنه نیز شناخته میشود بخشی از مجموعه قطعات نگهدارنده کمکفنر، رام، و قطعات تعلیق جلو است. این قطعه به نوعی یک نقطه اتصال و انتقال نیرو بهشمار میرود و نقش مهمی در استقامت ساختاری جلوی خودرو ایفا میکند. پالونی به شاسی و رام متصل است و در قسمت پایینی بدنه، نزدیک به چرخهای جلو قرار دارد. کوچکترین آسیب به این قطعه میتواند باعث عدم تراز چرخها، تغییر زاویه فرمان و در نهایت کاهش تعادل خودرو شود.
پالونی به شاسی و رام متصل است و در قسمت پایینی بدنه، نزدیک به چرخهای جلو قرار دارد. کوچکترین آسیب به این قطعه میتواند باعث عدم تراز چرخها، تغییر زاویه فرمان و در نهایت کاهش تعادل خودرو شود. ترکخوردگی یا شکست پالونی معمولاً به دلایل زیر اتفاق میافتد:
متخصصان کارشناسی برومند با بررسی دقیق دلایل ترک پالونی، عواملی مانند تصادفات، ضربات شدید، استفاده از قطعات غیر اصلی و شرایط جوی خاص را شناسایی میکنند. با تجهیزات پیشرفته، آنها آسیبهای احتمالی را تشخیص داده و به شما کمک میکنند تا از ایمنی خودرو خود اطمینان حاصل کنید. در ادامه به بررسی دقیق تر این عوامل می پردازیم با ما همراه باشید.
بیشترین آسیب به پالونی زمانی رخ میدهد که ضربهای مستقیم یا غیرمستقیم به ناحیه جلویی خودرو وارد شود. در برخوردهای کوچک یا شدید، فشار وارد شده ممکن است باعث ترک یا شکستگی تدریجی یا آنی پالونی شود. این آسیبها میتوانند در اثر تصادفات یا برخورد با موانع سخت، دستاندازها و جادههای ناهموار ایجاد شوند. همچنین، در صورت عدم تشخیص بهموقع و عدم تعمیر، ترکهای ایجادشده ممکن است به مشکلات جدیتری در سیستم تعلیق و شاسی خودرو منجر شوند.
با توجه به قرارگیری پالونی در زیر خودرو و تماس مداوم آن با رطوبت، گلولای و نمک جاده، بهویژه در مناطق مرطوب مانند شمال ایران یا مناطق ساحلی، این قطعه مستعد زنگزدگی و آسیبهای ساختاری میشود. این شرایط میتواند بهطور تدریجی موجب فرسایش و ضعف در بدنه فلزی پالونی شود. اگر این زنگزدگیها بهموقع شناسایی و تعمیر نشوند، ممکن است به ترکهای عمیق و شکستگی قطعه منجر شده و عملکرد سیستم تعلیق و ایمنی خودرو را به خطر بیندازند.
استفاده از قطعات غیر اصلی یا تعویض پالونی با قطعهای کارکرده و فرسوده، میتواند بهطور چشمگیری استحکام و دوام این بخش حساس از بدنه خودرو را کاهش دهد. پالونی بهعنوان یکی از اجزای حیاتی در حفظ یکپارچگی شاسی و سیستم تعلیق عمل میکند. و هرگونه ضعف در کیفیت یا ساختار آن، مستقیماً بر ایمنی و تعادل خودرو تأثیر میگذارد. قطعات بیکیفیت معمولاً از مواد اولیه ضعیفتری ساخته شدهاند. و در برابر تنشهای حرکتی، لرزشها و فشارهای معمول جادهای مقاومت کافی ندارند. در نتیجه، در طول زمان یا حتی پس از مدت کوتاهی استفاده، احتمال ترک خوردگی، خمشدگی یا شکست در پالونی افزایش مییابد. و ممکن است خودرو را با مشکلات جدی فنی و هزینهبر مواجه کند.
کارشناسان مجموعه کارشناسی برومند بیان می کنند. که رانندگی مکرر در جادههای خاکی یا پر از دستانداز، میتواند نیروهای مکانیکی مضاعفی به سیستم تعلیق و در نهایت به پالونی وارد کند. این فشارهای تکراری باعث ایجاد خستگی فلز و کاهش مقاومت ساختاری قطعه در بلندمدت میشود. در نتیجه، حتی یک ضربه نسبتاً ملایم نیز ممکن است منجر به ترکخوردگی یا شکستگی پالونی گردد.
تشخیص ترک یا آسیب به پالونی بدون بررسی بصری کمی دشوار است. اما برخی نشانه ها میتوانند شما را نسبت به این مشکل آگاه کنند.
توصیه میشود اگر یکی از این علائم را مشاهده کردید، به مجموعه کارشناسی برومند مراجعه کرده و وضعیت بدنه و زیر بندی را بررسی کنید.
کارشناسی خودروبرومند برای بررسی دقیق ترک در پالونی، مراحل زیر را پیشنهاد می کنند. در ادامه، با روشهای شناسایی این ایراد آشنا میشوید.
در صورت تأیید ترک پالونی ، دو راهکار کلی برای رفع این مشکل وجود دارد. اگر ترک سطحی و محدود باشد، معمولاً میتوان با جوشکاری دقیق و تقویت محل آسیبدیده، قطعه را ترمیم کرد. این روش باید توسط استادکار ماهر انجام شود تا از ایجاد تنش یا ضعف جدید در ساختار جلوگیری گردد و معمولاً پس از جوش، از ورق فلزی تقویتی نیز برای استحکام بیشتر استفاده میشود. اما اگر ترک عمیق، گسترده یا در نقاط حساس باشد، تعویض کامل پالونی بهترین گزینه است. در این حالت، استفاده از قطعه اصلی یا مورد تأیید خودروساز و نصب اصولی آن برای حفظ ایمنی و عملکرد صحیح سیستم تعلیق ضروری خواهد بود.
نظر خود را بیان کنید
نام و نام خانوادگی : * required
پست الکترونیک :
توضیحات : * required
نظرات کاربران
مطالب مشابه
جدیدترین مطالب
پربازدیدترین مطالب
متخصصهای حرفهای ، تشخیص دقیق ،کیفیت کار بالا
هزینه کارشناسی رنگ خودرو شیراز
قیمت کارشناسی خودرو به سه عامل مهم بستگی دارد: نوع خودرو ، سال تولید ، تیپ خودرو
کارشناسی ماشینهایی که خیلی قدیمی هستند یا آپشنها متعددی دارند زمانبرتر است، و هزینه بیشتری دارند. همانطور که حدس میزنید، هزینه کارشناسی رنگ خودرو شیراز برای خودروهای لوکس هم بالاتر است.
یادآوری: پرداخت این هزینه به عهده فردی است که درخواست کارشناسی را ثبت میکند.
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کارشناسی رنگ محمد برومندمیباشد.
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن